Funkcję Starosty Powiatu Makowskiego sprawuje – Zbigniew Roman Deptuła
Telefon: (29) 7173660
Sekretariat, pokój 20, tel. (29) 7173660, Fax. (29) 7173664
Starosta nadzoruje bezpośrednio następujące komórki organizacyjne:
- Wydział Finansowy,
- Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami,
- Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Promocji i Rozwoju Gospodarczego,
- Wieloosobowe stanowisko pracy ds. Społecznych, Obrony Cywilnej i Zapobiegania Klęskom Żywiołowym,
- Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych,
- Radca Prawny.
Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu oraz zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.
Starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży:
- powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, a także wykonuje wobec nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej,
- zatwierdza programy ich działania,
- uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu,
- w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek,
- zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli.
Do zadań starosty należy w szczególności:
- kierowanie bieżącymi sprawami powiatu i reprezentowanie go na zewnątrz,
- promocja i kreowanie wizerunku starostwa i powiatu,
- reprezentowanie powiatu na zewnątrz,
- organizowanie pracy zarządu powiatu i starostwa,
- wydawanie wewnętrznych aktów prawnych dotyczących starostwa,
- opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego
- wykonywanie zadań określonych w ustawach kompetencyjnych.
W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne starosta podejmuje niezbędne czynności należące do właściwości zarządu powiatu.